Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Stoomloc SS 326 "Grote Groene"
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Grote Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
.
.

De "Grote Groene" dankt zijn naam aan de opvallende lichtegroene kleur en de grote wielen. Aan het einde van de 19e eeuw was er veel vraag naar snellere en sterkere locomotieven. De Staatsspoorwegen (SS) lieten 176 van deze "Grote Groenen" bouwen, de NBDS 3 machines. Ze waren zeer geschikt voor de sneltreindiensten. Bijzonder aan deze én de andere locomotieven van de SS is dat de bedieningspanelen van de machinist aan de linkerkant van het machinistenhuis zitten. De SS had als enige maatschappij in Nederland de seinen in die tijd aan de linkerkant van het spoor staan. Na samenvoeging van de spoorwegmaatschappijen SS en HSM, en om de samenwerking met andere maatschappijen makkelijker te maken, werd alles naar rechts verplaatst. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt de SS 326 zwaar beschadigd. In de jaren 50 wordt ze met behulp van bouwtekeningen en foto's in oorspronkelijke staat teruggebracht.
(Tekst: Het Spoorwegmuseum)

De foto toont de SS 326 midden in de schaatsbaan in het Spoorwegmuseum tijdens
Winter Station 2013. © OVnieuws.info

.
...
 
 
 
 
 
 
 
 
Een close-up van de SS 326 midden in de schaatsbaan. 21 december 2013. © OVnieuws.info
 
 
De opvallende lichtegroene kleur en de grote wielen van de SS 326.
 
Eén van de mooie frontlampen.
 
De fabrikant: Beyer Peacock en Co uit Manchester. 1881.
 
De fabrikant: Beyer Peacock en Co uit Manchester. 1881.
 
 
Mooie aspotten aan de zijkant van de assen van de loc.
 
Tender capaciteit 13.000 liter water en 4000 kilo kolen.
 
Bijzonder aan deze én de andere locomotieven van de SS is dat de bedieningspanelen van de machinist aan de linkerkant van het machinistenhuis zitten. De SS had als enige maatschappij in Nederland de seinen in die tijd aan de linkerkant van het spoor staan.
 
Een bel aan de zijkant van de loc.
 
Niet alleen tijdens Winter Station 2013 was de loc stralen middenlpunt van de schaatsbaan.
Tijdens Winter Station 2011 stond de loc ook al in het midden van de schaatsbaan. 23 december 2011.
 
De SS 326 tijdens de tentoonstelling "Royal Class". 14 april 2010.